Web-analytiikka

Web-analytiikka on verkkopalvelun kehittämiseen ja liiketoiminnan tukemiseen perustuva palvelu. Web-analytiikan avulla pystytään seuraamaan kävijöiden saapumisreittejä ja heidän käyttäytymistään sivustolla.

Tietoa saadaan verkkopalveluun asennetun kävijäseurannan avulla, jonka keräämien tietojen pohjalta kehitysmahdollisuudet kartoitetaan.

Web-analytiikkaa käytetään mm. mitatessa verkkopalvelun mainonnan tehokkuutta internetin hakukoneissa tai hakemistopalveluissa sekä selvittäessä muissa kanavissa näkyvän mainonnan kannattavuutta (mm. bannerit, linkit, lehtimainokset). Myös hakukoneoptimointi hyödyntää analytiikan avulla kerättyjä tietoja.

Web-analytiikka auttaa päätöksenteossa

Kannattavan mainonnan löytäminen on päättäjille arvokas tieto. Web-analytiikan avulla pyritään karsimaan pois kannattamaton mainonta. Apuna päätöksen teossa käytetään mm. seuraavanlaisia tietoja:

  • Hakukoneiden kautta tulleiden kävijöiden määrä, sivustolla vietetty aika sekä hakusanat, joilla he verkkopalveluun päätyivät.
  • Hakukonemainoksen laukaissut todellinen avainsanayhdistelmä sekä edullisimmat hakusanat, jotka johtavat haluttuun toimenpiteeseen.
  • Hakemistopalveluiden kautta tulleiden kävijöiden välitön poistumisprosentti.

Analytiikan avulla päätöksentekijät pystyvät kohdentamaan mainosrahoja kannattavaan internet-mainontaan.

Haluatko tietää mitä kotisivujesi kävijät todella tekevät?
Ota yhteyttä.