Google Analytics on monipuolinen kävijäseurantatyökalu, jonka raportointiominaisuudet riittävät laajojenkin sivustojen seurantaan ja analysointiin.
Kävijäseuranta kertoo paljon hyödyllistä tietoa verkkopalvelun käyttäjien toimista, kuten saapumisreitit, sivuilla vietetyn ajan, välittömän poistumisprosentin ja paljon muuta.
Kotisivuille Google Analytics kävijäseuranta on käytössä ilmainen.
Google Analyticsin uusin versio perustuu Urchin Tracker -nimiseen ohjelmistoon, jonka Google osti vuonna 2005.
Kattavat raportit
Raportteja tarkastellakseen käyttäjä kirjautuu selaimellaan Google Analytics -palveluun tai vaihtoehtoisesti järjestelmä lähettää raportin halutuin väliajoin sähköpostiin. Raportit sisältävät kaikki tarvittavan tiedon, mitä kävijäseurannalta vaaditaan.
Tekstimuodossa olevan tiedon lisäksi raportit esitetään myös graafisina kuvaajina, joista saa nopeasti käsityksen verkkopalvelun tilasta.
Hakukoneoptimointi käyttää hyväkseen Google Analytics -kävijäseurantaa, mitatessa optimoinnin tehokkuutta.