Konversio-optimointi

Lämpökartan käyttö kotisivuilla

Lämpökartta

Yhteydenottoja voi tulla puhelimella ja sähköpostilla, mutta analytiikka ei näytä, että maksetuista kampanjoista olisi myynnille juurikaan apua. Digikampanjat tuovat kyllä runsaasti kävijöitä, mutta konversiomittarit eivät värähdä. Tällöin voi mittareissa tai kotisivuilla olla jotain pielessä. Apuun voi ottaa lämpökartan eli heatmapin, jolla voi mitata sivuston kävijöiden klikkaamia elementtejä ja hiiren liikkeitä ja parantaa konversioprosenttia. Tätä toimenpidettä kutsutaan konversio-optimoinniksi.

Konversio-optimointi = Tehdään nettisivulle parannuksia, jotta yhä useampi kävijä saadaan tekemään haluttu toimenpide.
Esimerkiksi kotisivuilla yhteydenottolomakkeen lähetys tai verkkokaupoissa tuotteen ostoskoriin lisääminen.

Käytännön esimerkki lämpökartan käytöstä

Yhteydenottolomakkeen mittaus

Yhteydenottolomake

Asiakkaan digikampanjoiden konversioseuranta perustui yhteydenottolomakkeiden lähetysten seurantaan. 

Ongelmaksi muodostui konversioiden vähyys tai pikemminkin niiden täydellinen puuttuminen. Emme saaneet kampanjoiden toimivuudesta mitään digitaalista vastetta.

Yhteydenottolomakkeen mikään kenttä ei saanut täyttöjä. Lomake kuitenkin toimii normaalisti.
Lämpökartta käytännössä

Lämpökartta

Ongelmaa lähdettiin selvittämään lämpökartan avulla, jossa seurasimme yhteydenottosivun kävijöiden käyttäytymistä.
 
Oheisesta lämpökartan kuvasta paljastui, että kävijät klikkaavat mieluummin henkilökohtaista sähköpostiosoitetta, kuin täyttävät yhteydenottolomakkeen. 
 
Nyt tiesimme, miksi emme saaneet konversioita ja oli helppo lähteä korjaamaan sivun sisältöä oikeaan suuntaan.
 
Antti Ryynänen

Mikäli sinulla on kysyttävää lämpökartoista tai web-analytiikasta yleensä, niin ole ihmeessä yhteydessä.

 Soita tai lähetä sähköpostia

Ubinet
Suomen vahvimmat 2020 Ubinet

Lähetä viesti

Täytä vaadittavat tiedot.
Täytä vaadittavat tiedot.