WEB-ANALYTIIKKA
WEB-ANALYTIIKKA
Web-analytiikka auttaa päätöksenteossa.
Web-analytiikka on verkkopalvelun kehittämiseen ja liiketoiminnan tukemiseen perustuva palvelu. Web-analytiikan avulla seurataan kävijöiden saapumisreittejä ja heidän käyttäytymistään sivustolla.
Tietoa saadaan verkkopalveluun asennetun kävijäseurannan avulla, sekä ulkoisista tietolähteistä, joiden pohjalta kehitysmahdollisuudet kartoitetaan.
Web-analytiikkaa käytetään mm. mitatessa kotisivujen mainonnan tehokkuutta Googlessa tai Facebookissa sekä selvittäessä muissa kanavissa näkyvän mainonnan kannattavuutta (mm. bannerit, linkit, lehtimainokset). Myös hakukoneoptimointihyödyntää analytiikan avulla kerättyjä tietoja.
Kannattavan mainonnan löytäminen on päättäjille arvokas tieto. Web-analytiikan avulla pyritään karsimaan pois kannattamaton mainonta. Apuna päätöksen teossa käytetään mm. seuraavanlaisia tietoja:
Hakukoneiden kautta tulleiden kävijöiden määrä, sivustolla vietetty aika sekä hakusanat, joilla he verkkopalveluun päätyivät.
Hakukonemainoksen laukaissut todellinen avainsanayhdistelmä sekä edullisimmat hakusanat, jotka johtavat haluttuun toimenpiteeseen.
Analytiikan avulla päätöksentekijät pystyvät kohdentamaan mainosrahoja kannattavaan digimarkkinointiin.